Umiejętność sprawnego zmieniania i regulowania biegów stanowi kluczowy element płynnej jazdy oraz optymalnego wykorzystania mocy silnika. Prawidłowa obsługa skrzyni biegów nie tylko wpływa na efektywność spalania paliwa, ale również podnosi komfort podróży. Przedstawiamy, jak zmieniać biegi, prezentując praktyczne wskazówki.
Najczęściej popełniane błędy przy zmianie biegów
- Ręka nieustannie oparta na gałce dźwigni zmiany biegów.
- Postój ze wciśniętym pedałem sprzęgła.
- Jazda na półsprzęgle.
- Jazda z nogą opartą na pedale sprzęgła.
- Jazda na zbyt niskich obrotach.
- Redukowanie biegów na jedynkę.
- Wrzucony bieg wsteczny podczas jazdy.
- Agresywne szarpanie drążka.
- Zmiana biegów z pedałem sprzęgła niewciśniętym do końca.
Prawidłowa zmiana biegów w manualnej skrzyni
Znając podstawowe błędy, jakie możemy popełniać w trakcie zmiany biegu, łatwo jest nauczyć się poprawnej techniki podczas prowadzenia pojazdu z manualną skrzynią biegów. Wystarczy skrupulatne przestrzeganie poniższych zasad, a w krótkim czasie zapamiętamy, jak zmieniać biegi w samochodzie, wykonując to płynnie i bez złych przyzwyczajeń.
- Podczas zmiany biegów pedał sprzęgła należy wciskać do końca.
- Nie można jeździć na półsprzęgle.
- Nie trzyma się niepotrzebnie ręki na gałce dźwigni zmiany biegów.
- Po redukcji biegu nie zdejmujemy od razu nogi ze sprzęgła, aby nie szarpało pojazdem.
- Podczas jazdy nigdy nie redukujemy wyższych biegów na jedynkę i nie wrzucamy biegu wstecznego.
- Podczas jazdy trzymamy lewą nogę na podnóżku, nie opierając jej na sprzęgle.
- Nie przeciąga się jazdy na jednym biegu.
Kiedy jaki bieg w automatycznej skrzyni biegów?
Automatyczna skrzynia biegów, nazywana potocznie automatem, to spore ułatwienie dla kierowców i poprawa komfortu jazdy. Jak zmienia się biegi w automatycznej skrzyni biegów? W rzeczywistości mechanizm sam dobiera odpowiedni bieg i dokonuje jego zmiany. Kierowca wybiera tylko kierunek jazdy przód (D), tył (R) oraz ma możliwość wyboru biegu jałowego (N) oraz parkingu (P). Nowsze skrzynie biegów pozwalają na ręczną zmianę biegów poprzez pociągnięcie manetki na kierownicy lub delikatne pchnięcie lewarkiem skrzyni biegów.
Jakich rzeczy w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów robić nie wolno?
- Nie przełącza się skrzyni na bieg neutralny (N), gdy stoimy w korku lub na światłach. Wystarczy wcisnąć pedał hamulca lub zaciągnąć hamulec ręczny.
- Automatyczne skrzynie biegów w pojazdach uniemożliwiają ich holowanie.
- Jazda „na luzie” z wyłączonym silnikiem może doprowadzić do poważnej usterki.
- Zmiany trybu z D na R lub na odwrót nie należy wykonywać, jeśli samochód się nie zatrzymał.
Kiedy zmieniać biegi w samochodzie zgodnie z obrotami silnika?
Wrzucenie wyższego lub niższego przełożenia zależy przede wszystkim od prędkości auta. Aby wykonać zmianę biegów w samochodzie, nie musimy jednak opierać się na własnej intuicji ani bacznie przysłuchiwać się odgłosom pochodzącym z jednostki napędowej. Podstawową wytyczną powinny stać się dla nas wskazania licznika prędkości obrotowej.
Przy jakiej prędkości prawidłowo zmieniać biegi, a dokładniej przy jakich obrotach? W pojazdach wyposażonych w silnik benzynowy wyższe przełożenie należy wrzucić w momencie, gdy na obrotomierzu zobaczymy wartość około 2500 RPM (obrotów na minutę). Jeżeli nasz samochód ma wysokoprężną jednostkę napędową, wyższy bieg powinniśmy uruchomić, gdy silnik osiągnie 2000 obrotów.
Jak zmieniać biegi w samochodzie, żeby nie szarpało?
Wielu kierowców zapewne nie raz odczuło charakterystyczne „szarpanie” samochodu w trakcie prowadzenia. Jest ono spowodowane nieumiejętną zmianą biegów. Najczęściej popełniane błędy to niewciśnięcie do końca pedału sprzęgła oraz niezdejmowanie nogi z gazu, gdy zwiększamy lub zmniejszamy przełożenia. Zapominając o tych czynnościach, tracimy płynność jazdy. Ponadto skracamy żywotność sprzęgła i elementów układu napędowego. Możemy nawet doprowadzić do awarii tych części, a ich wymiana wiąże się zazwyczaj z wysokimi kosztami.
Jeśli chcesz zdać prawo jazdy w Poznaniu, z nami nauczysz się zmieniać biegi tak, aby nie szarpało!
Jak redukować biegi?
Podczas redukcji biegów ułożenie ręki i dłoni jest takie samo jak wtedy, gdy zwiększamy przełożenie. Za to robimy odwrotny ruch w linii prostej. W tym wypadku będzie on wykonywany praktycznie z całego ramienia. Górna część dźwigni powinna zostać pokryta lekko zgiętą dłonią. Najwygodniej, gdy będzie ona stabilnie oparta o sam środek drążka. Wtedy najprościej przeprowadzić płynny i pewny ruch. Chociaż wykorzystujemy do tego całą rękę, nie ma potrzeby wkładania w to wiele energii. Zbyt gwałtowne, siłowe działanie spowoduje szarpnięcie. Redukcję wykonuje się bez użycia hamulca. W przypadku zmiany przełożenia z 3 na 2 i z 5 na 4 stosujemy te same zasady, co przy zwiększaniu biegów po skosie. Różnica jest tylko taka, że drążek przyciągamy do siebie, a nie odpychamy.
Obsługując dźwignię skrzyni biegów, nieustannie musimy koordynować ze wciskaniem sprzęgła. Zgranie w czasie obu tych czynności dla osób rozpoczynających naukę na prawo jazdy kat. B jest często najtrudniejsze. W tym przypadku w stu procentach sprawdza się powiedzenie, że trening czyni mistrza.
Prawidłowa redukcja biegów przed skrzyżowaniem i zakrętem
FAQ:
1. Przy jakich obrotach zmieniać biegi w benzynie?
W samochodach z silnikami benzynowymi zaleca się zmianę biegów, gdy obroty przekroczą ok. 2500/minutę.
2. Przy jakich obrotach zmieniać biegi w dieslu?
W dieslu powinno się zmieniać bieg, gdy obroty silnika przekraczają 2000/minutę.
3. Jak zmieniać biegi w samochodzie, żeby nie szarpało?
Najważniejsza jest koordynacja pedałów. Gdy wciskamy sprzęgło, należy płynnie odpuścić gaz. Kiedy ponownie łączymy napęd, powinno się powoli wciskać pedał przyspieszenia.